Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /USER/multiculti/wp-includes/admin-bar.php:1) in /USER/multiculti/wp-content/plugins/ready-ecommerce/classes/req.php on line 9 Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /USER/multiculti/wp-includes/admin-bar.php:1) in /USER/multiculti/wp-content/plugins/ready-ecommerce/classes/req.php on line 9 Delegálás - Multiculti.hu

10 pontos kisokos Delegation

Published on május 14th, 2013 | by Multiculti Juli

0

Delegálás

1.      Delegálás – nyűg vagy haszon?

Rohanás meetingről meetingre, gyors folyosói egyeztetések, véget nem érő telefonkonferenciák 10 perces ebédszünetek? Hétfő délután 4re már az összes „time slot” foglalt a naptárodban? Dolgozni meg csak 6-7 után lehet, amikor az iroda elcsendesedett. Ismerős? Te is úszol az árral, mindennapos küzdelmet folytatsz, hogy a fejed felett összecsapó hullámokkal viaskodj? Hogy lehetne ezt jobban csinálni? A delegálás az életmentő mellényed. Csak úgy élhetsz túl, ha a munkát leosztod. De nem elegendő csak a munkát leosztani, a felelősséget és a feladat elvégzéséhez szükséges döntési jogot is át kell adni.

De mit, hogyan és kinek? Az alábbi néhány pont evezőt ad a kezedbe és ha elkezded használni, hajód biztosan a vízszint felett tudod tartani.

Mi a delegálás? Nem összetévesztendő az alábbiakkal:

  • Utasítás – Pl “Tibor, maradj bent ma tovább és gondoskodj arról, hogy a mai frissítések működnek.”
  • Napi feladat – Pl. Munkaköri leírásban szereplő ismétlődően végzett tevékenységek.
  • Bevonó vezetés – Pl. Segítséget kérsz, vagy segítségedet ajánlod.
  • Leosztás – Pl. Feladat leosztása az első dolgozónak, aki szembejön anélkül, hogy figyelembe vennéd alkalmasságát, leterheltségét.

2.      Gyakori hibák

  • Vezetői kifogások: Számos olyan vezetővel találkoztam, akik saját magukat győzték meg a delegálás feleslegességéről vagy értelmetlenségéről. Leggyakoribb kifogások: ’Én tudom a LEGJOBBAN megcsinálni’; ’Én tudom a LEGGYORSABBAN elvégezni’; ’MIRE ELMAGYARÁZOM, már meg is csináltam’; ’Nem szeretném ledelegálni a KEDVENC teendőmet’Delegálás
  • Nem tisztázottak a feltételek
  • A dolgozó nem érti a delegált feladatot, annak feltételeit, azzal járó jogköröket
  • A vezető nem engedi át a szükséges jogköröket a munkavállalónak
  • Mindig a legtehetségesebb és legterheltebb dolgozónak delegálni
  • Információ visszatartás

3.      Mit érdemes delegálni?

Te is vallod még a régi mondást „Ha azt akarod, hogy a munka jól legyen elvégezve, akkor magadnak kell megcsinálni?”  Ez ma már csak akkor igaz, ha egyszemélyes cégnél dolgozol. A mai pörgős világban, ahol a megnövekedett elvárások és egyre szorosabb határidők tengerén hánykolodsz és mindent magad próbálsz egyedül megoldani, előbb-utóbb elsüllyedsz. Testi-lelki kiégés és egy hasznavehetetlen csapat lesz az eredmény. Biztos ez a helyes irány? Pedig csak ez első alkalommal igényel Tőled kicsit több befektetést, már a második alkalommal rengeteg időt és energiát spórolhatsz meg, amit fontosabb vezetői feladatokra fordíthatsz.

Gondold végig alaposan, hogy pontosan mit nem delegálhatsz és magad is meglepődsz, hogy milyen rövid a lista: bérrel és juttatásokkal kapcsolatos feladatok, illetve a jogi vonatkozású kérdések. Minden más delegálható.

Néhány javaslat:

Aprólékos munka Vezetőként nem engedheted meg magadnak, hogy idődet elaprózd egyszerűen elvégezhető apró-cseprő tevékenységekre. Ráadásul a vállalatnak is sokkal költségesebb a Te tudásodat és órabéredet ilyen tevékenységekre fecsérelni

Információ gyűjtés Szörfölni a neten, riportokhoz adatokat összevadászni, adatokat összesíteni – nem a vezető feladata. Azok értelmezése, következtetések levonása és azokon alapuló döntések meghozatala jelenti az érdemi munkát.

Ismétlődő, rutin feladatok

Mások képességeit fejlesztő megbízások Vezetőként a Te feladatod, hogy a csapatodból a maximumot kihozzad és ha van olyan, aki magasabb szintű munkák elvégzésére is alkalmas, akkor munkakörét kihívást jelentő összetettebb feladatokkal is gazdagítsd.

4.      Első lépés – dolgozó(k) kiválasztása

Hatlépéses modellünk első lépcsőfoka a megfelelő alkalmazott kiválasztása. Az alábbi szempontokat érdemes mérlegelni döntésed meghozatala előtt:Delegálás idézet1

  • képességek, tapasztalat – ami a muka elvégzéséhez szükséges
  • tréning vagy coaching igény
  • leterheltség – az alkalmas dolgozók közül kinek van szabad kapacitása
  • fejesztési tervek – mely alkalmazott(ak)nak a fejlődését szolgálja, ha kipróbálhatja magát az adott feladat végrehajtásában

5.      Második lépés – Megbeszélés

 Hogyan lehet elkerülni a végeláthatatlan kérdés áradatot és a félreértéseket. A hatékony megbeszélés alapja az alapos felkészülés, melyhez az alábbi kérdések tisztázása szükséges:

  • Delegálás célja – Miért delegálod le a feladatot?
  • Kiválasztás kritériumai – Miért ő(ke)t választottad? Biztatásképpen érdemes azt is megemlíteni, hogy miért tartod ő(ke)t a legalkalmasabbnak
  • Munkavállaló pontos feladata – pl. ha részfeladatot delegálsz le neki, akkor mik az in- és outputok?
  • Teljesítményértékelés – Hogyan méred a teljesítményt és mit tekintesz a jó teljesítménynek?
  • Határidő – Mikorra kell elkészülni az adott feladattal?
  • Munkavállaló jogköre – Miben dönthet egyedül és mely esetekben kell a Te vagy más hozzájárulás a további lépések megtételéhez. Pl. A projekt idejére igénybe veheted a diákunk segítségét és 1,000 dollár értékig hagyhatsz jóvá beszerzést.

Regisztrálj és lépj be a további tartalom megtekintéséhez

Delegálás, 10.0 out of 10 based on 2 ratings

Tags: , , , , , , ,


About the Author



MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Back to Top ↑