Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /USER/multiculti/wp-includes/admin-bar.php:1) in /USER/multiculti/wp-content/plugins/ready-ecommerce/classes/req.php on line 9 Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /USER/multiculti/wp-includes/admin-bar.php:1) in /USER/multiculti/wp-content/plugins/ready-ecommerce/classes/req.php on line 9 Negatív visszajelzés fogadása - Multiculti.hu

10 pontos kisokos performance_review

Published on szeptember 9th, 2013 | by Multiculti Juli

1

Negatív visszajelzés fogadása

1. Kért vagy kéretlen

Ha multinacionális vállalatnál dolgozol, akkor legalább évente egyszer kapsz visszajelzést a teljesítményedről. Ez a visszajelzés kikényszerített és rendszerint formális keretek között zajlik. Sőt a legtöbb multinál a vezetőknek előre megszabott szabályok és kritériumok alapján kell értékelést adniuk. A beszélgetés hossza, részletessége és minősége nagyban függ a szakmai vezetőtől. Ráadásul a nagy hajtásban a vezetők egy része csupán az értékelést közvetlenül megelőző események alapján hoz „ítéletet”.

Ahhoz azonban, hogy reális képet kaphass teljesítményedről, érdemes gyakrabban (pl. minden lezárt projektet követően) visszacsatolást kérni és nem csupán a közvetlen felettes véleményére hagyatkozni. A multinacionális mátrix rendszerben több projekt csoport résztvevőjeként tevékenykedve könnyű több értékelőt is találni, akik készek erősségeidről és gyengeségeinkről objektív képet alkotni.

Ha kérsz, és/vagy kapsz visszajelzést, nagyon fontos, hogy fogadd érdeklődve és köszönd meg, még akkor is, hogyha az negatív információkat tartalmaz rád nézve, vagy ha azt nem a legmegfelelőbb formában kaptad. Természetes reakció, ha feldúltnak érzed magad egy negatív visszajelzés esetén, de ha jól tudod kezelni, akkor csak nyerhetsz vele. Tudom, ez most egy kicsit furcsán hangzik, de az alábbi 9 pont elolvasása után Te is egyetértesz majd.

2. Első reakció

Milyen hatással van rád, ha főnököd/kollégád visszajelzése negatív vagy kritikus? Kínosan érzed magad? Úgy érzed kétségbe vonták szakértelmedet, vagy lekicsinyelték szakmai felkészültségedet? Általános jelenség, hogy a kritika hallatán düh, aggodalom és megbántottságérzés tölti el az embert. Bármilyen konstruktívan fogalmazza meg a másik, ami nem tetszett neki, az bennünk kellemetlen érzéseket kelt, mivel az a magunkról kialakított én-képünkkel nem egyezik. És a negatív visszajelzés az én-kép védelme miatt automatikus védekezéshez, illetve támadáshoz vezet.

Ha azonban elfogadod, hogy neked is vannak erősségeid és gyengeségeid, akkor azon is könnyebb felülkerekedni, hogy hol pozitív, hol negatív visszajelzések kerülnek az utadba. Tudatosan lehet túltenni magadat ezen, mert ha azonnal védekezésbe, vagy támadásba lendülsz, akkor a másikból is negatív reakciókat váltasz ki és a visszajelzés akár el is maradhat egy következő szituációban. Ha viszont higgadtan szembenézel a negatív visszajelzésekkel, akkor jó eséllyel megtudhatod, hogyan hatsz magatartásoddal másokra, s mire érdemes a jövőben figyelned, hogy ez a hatás minél kedvezőbb legyen.

3. A negatív visszajelzések előnyei

Mert hogy előnyünkre is válhat a negatív visszajelzés. Egy jól megfogalmazott negatív visszajelzés ugyanis:

  • Javíthatja a munka minőségét és mennyiségét
  • Kedvező hatása van a tanulási folyamatokra
  • Fejlődésre sarkall
  • Tisztázhatók vele az elrontott helyzetek
  • Erősíti a megoldásra irányuló motivációt
  • Bizalmat épít
  • Fokozza az együttműködést

4. Halld meg a visszajelzést

Első lépésként nyugodtan hallgasd végig az értékelőt, ne vágj közbe és ne kezdj azonnal védekezni. Előbb próbáld meg tisztázni, mi zavarja a másikat. Próbáld meg a kritikát építő kritikaként felfogni, amely segítségedre szolgál a jövőbeni teljesítményed javításában. Maradj objektív. Ne engedd át magad az érzelmeidnek. Figyelj a közlő érzéseire, s összefoglaló módon kijelentő módban ismételd vissza, mit értettél meg a másik mondanivalójából, mi az, amit őt zavarta a viselkedésedben.

5. Értsd meg a kritikát

A visszajelzés során ne a saját érzelmeidre és a válaszreakcióra koncentrálj, hanem higgadt fejjel figyelj arra, hogy pontosan mit szeretne a másik veled közölni. Az Én-képpel megegyező és meg nem egyező visszajelzést (ezt sokkal nehezebb!) is meg kell érteni, hisz csak akkor tudsz rá megfelelően reagálni

Tegyél fel kérdéseket főnöködnek, hogy biztosan megértsd, mit is akar mondani valójában. Ismételd vissza az értékelő szavait saját értelmezésedben. Válaszd el a tényeket a véleményektől. Kérj külön példákat vagy kérdezz rá olyan helyzetekre, amelyek alátámasztják a véleményt.

Regisztrálj és lépj be a további tartalom megtekintéséhez

Tags: , , , , ,


About the Author



One Response to Negatív visszajelzés fogadása

  1. Pingback: visszajelzés

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Back to Top ↑